مصاحبه مجله اطلاعات فناوران

شرکت تارا مشاور سال ۶۸ تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینه فروش کامپیوترهای شخصی و قطعات کامپیوتری آغاز کرد.از سال  ۷۲مونتاژ کامپیوتر های شخصی، تولید کیبورد و مادربورد بصورت CKD در تارا آغاز شد و بدین ترتیب اولین اقدامات تولیدی در این مجموعه شکل گرفت . پس از سه سال تحقیق در مورد تولید و بازتولیدکارتریج در کشورهای پیشرفته صنعتی نهایتا اواخر سال ۷۹،جدیدترین ماشین های تولید و بازتولید اتوماتیک کارتریج های جوهر افشان و لیزری در تارا نصب و راه اندازی و اولین محصولات آن در اواسط سال ۸۰ وارد بازار شد.از همان سال شرکت تارا به عنوان مجهزترین مرکز بازتولید کارتریج با مجوز رسمی وزارت صنایع و معادن فعالیت خودرا در زمینه بازتولید کارتریج های HP ادامه داد. چند سال بعد برخی از کشورهای آسیایی شروع به تولید بدنه بعضی از مدل های کارتریج لیزری کردند. شرکت تارامشاور نیز از آن زمان ، بدنه نوی کارتریج را بصورت قطعات منفصله وارد کردو تولید کارتریج با بدنه نو، در برخی مدل ها را در دستور کار قرار داد.برای آشنایی بیشتر با چگونگی تولید و بازتولید کارتریج در کشور و همچنین مسایل و مشکلاتی که در این راه با آن مواجه بوده و هستند،باقائم مقام مدیر عامل شرکت تارامشاور به گفت و گو نشستیم. فریبرز لقایی قبل از اینکه وارد بحث تولید کارتریج شود از رکود حاکم بر بازار این محصولات و همچنین وفور کالاهای غیر اوریجینال و اصطلاح تقلبی ، ابزار نگرانی و تاسف می کند و می گوید: بازار دچار رکود شده و تا زمانی که نتیجه مذاکرات مشخص نشود و دولت نقدینگی لازم را در بازار تزریق نکند، وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند.
فقدان بودجه دولتی
لقایی با بیان اینکه بزرگ ترین خریداران کارتریج در ایران سازمانهای دولتی هستند، می گوید: سازمان های دولتی به دلیل نداشتن بودجه کافی دچار مشکل شده اند. از این رو بیشتر روی آورده اند به شارژ کارتریج که متاسفانه آنهم به روش درستی انجام نمی شود. وی اضافه می کند: در حال حاضر سازمان هایی که کارتریج را از شرکت ما تهیه کرده اند ، برای شارژ به زیر پله ها روی آورده اند و هیچ کنترلی روی فعالیت آنها نمی شود.
وی می گوید: سازمانها در توجیح این اقدام خود عنوان می کنند که بودجه نداریم و باشارژ کارتریج توسط زیر پله ها قیمت کاهش می یابد. این موضوع باعث شده تا شرکت فروش گذشته را نداشته باشد.
وفور مدعیان تولید
قائم مقام مدیر عامل شرکت تارا مشاور همچنین در مورد وضعیت تولید کارتریج در ایران می گوید: هم اکنون برخی از شرکتها کارتریج های بی کیفیت چینی را وارد می کنند و در فضای کوچکی اقدام به بسته بندی آن کرده و اسم خود را نیز تولید کننده گذاشته اند. لقایی می افزاید: در دولت قبل که بحث حمایت از تولید داخلی مطرح شد و دولت سازمان ها را موظف کرد که کالاهای ساخت داخل را تهیه کنند, عده ای از خلا قانونی سوء استفاده کرده و از اتحادیه مربوطه جواز کسب در رسته تولید گرفتند. درحالی که فروشگاه آنها ۱۰ متر بیشتر نبود. او ادامه می دهد: اکنون این مدعیان تولید به راحتی با مجوزی که در اختیار دارند در مناقصات دولتی شرکت می کنند.
وی با تاکید بر اینکه در ایران به تولید واقعی بها داده نمی شود، می گوید:یک تولید کننده باید دایما با محصولات بی کیفیت و قاچاقی که وارد کشور می شود در رقابت باشد و به همین دلیل معمولا در این بازار بازنده است.
افزایش کارتریج های تقلبی
لقایی وجود کارتریج های تقلبی و بی کیفیت را یکی از معضلات بزرگ این صنف عنوان می کند و با بیان اینکه ۸۰ درصد از کارتریجهای موجود در بازار تقلبی است ، می گوید: متاسفانه اکثر کارتریجهای تولید بازار بی کیفیت و تقلبی هستند که در بسته بندی متفاوت به فروش می رسند.
وی می افزاید:در چنین شرایطی برای زنده ماندن در بازار باید بهتر از دیگران بود. از این رو استاندارد STMC را برای کارتریج های تارا دریافت کردیم. وی با تاکید بر اینکه با عرضه کالای بی کیفیت در بازار تنها مصرف کننده نهایی متضرر خواهد شد، می گوید: بسیار ساده از طریق اجرای قانون و جرایم سنگین می توان از ورود کالاهای تقلبی به بازار جلوگیری کرد، اما دست های پنهانی مانع از آن می شوند. لقایی همچنین تاکید می کند: یک موضوع مهم در تولید این است که آنچه تولید می کنیم ارزش افزوده تولید کند.وی می افزاید: باتوجه به این موضوع سعی کرده ایم در تولید کارتریج در کشور ارزش افزوده ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه آماده ایم به تولید کنندگان واقعی کارتریج کمک کنیم ، می گوید: رقبای ما رقیب واقعی نیستند و می خواهیم به یک رقابت سالم در بازار برسیم.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *